• יתרון תחרותי - competitive advantage - השגת עליונות עלפני המתחרים בכל הפעולות אשר מבצעת הפירמה (כגון, הייצור, השיווק, צינורות שיווק, ותמיכה במוצר).
• היתרון התחרותי יושג ע"י ביצוע פעולות אסטרטגיות אלו על הצד הטוב ביותר ובעלויות הנמוכות ביותר בהשוואה למתחרים. לפי זה, יתרון תחרותי נגזר מהדרך בה הפירמה מארגנת ומבצעתפעולות אסטרטגיות בתוך שרשרת האספקה.
שרשרת האספקה ושרשרת הערך
שרשרת האספקה ( supply chain) – רשת האוגדת לאורכה ולרוחבה את כל הארגונים והגופים המעורבים בתהליכים ובפעילויות לייצור מוצרים ושירותים והעברתם לצרכן הסופי.
שרשרת הערך (value chain) - מכלול הפעילויות העוקבות בתהליך יצירת ערך, החל מחומרי הגלם ועד ל- התאמת פיתרון נדרש על פי דרישת לקוח הקצה (המשתמש הסופי). ערך ללקוח משמעו התועלת שהלקוח מפיק מהמוצר או מהשירות.
יתרון תחרותי
ניתן להשיג יתרון תחרותי בשני תחומים:
• יתרון תחרותי בתחום העלויות(Cost advantage).
• יתרון תחרותי בתחום הערך (Value advantage).
מינוף לוגיסטי - Logistics leverage
לוגיסטיקה היא תהליך ניהול הזרימה של סחורות ושירותים ממקור האספקה (יצרן/ספק) ועד נקודת הצריכה הסופית (צרכן/לקוח) ולקנייה ( מוצרי צריכה, מתנות, גאדג'טים, בגדים)
פעולות מרכזיות בלוגיסטיקה: שינוע, אחסון ומלאי.
מינוף לוגיסטי (של 3 פעולות הלוגיסטיקה) משמש להשגת יתרון תחרותי בשני מישורים - מישור העלות ומישור הערך.
• מישור העלות (תפוקה) (productivity) ע"י אינטגרציה עם ספקים ברמת התכנון, הפחתת מלאי, ייצור משותף, הקצאת משאבים וכו.
• מישור הערך - יצירת ערך עבור הלקוח ע"י:
- מהימנות באספקה (reliability) - שיפור תהליך האספקה, תכנון מחדש של כל התהליך כדי להקטין אי הוודאות בכל הקשר לעמידה במועדי האספקה, כמויות ואיכויות המוצרים המסופקים.
- תגובתיות (responsiveness) - תגובה מהירה ומתן מענה לדרישות הלקוח בזמן הקצר ביותר. שם המשחק: "זריזות" (agility), שמשמעותה לפעול במהירות כדי לענות על הביקוש של הלקוח, פה טכנולוגיה וגאדג'טים חדשים במערכת מאוד עוזרים. זוהי סוגיה קריטית כיוון שהלקוחות דורשים לא רק זמני אספקה קצרים, אלא גם גמישות באספקה ופתרונות לבעיות שלהם.
איכות הלוגיסטיקה מתבטאת ב- 4 R’s (אספקת המוצר הנכון, ליעד הנכון, בזמן הנכון ובכמות הנכונה):
- Right product – המוצר הנכון.
- Right destination – ליעד נכון.
- Right time – בזמן הנכון.
- Right quantities - בכמות הנכונה.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il